Naprawa dziury w oponie jest możliwa, o ile wada nie jest nazbyt poważna. Jak w praktyce powinien wyglądać proces jej łatania oraz kiedy dokładnie jest to możliwe?

Wypełniacz w sprayu do tymczasowego załatania dziury

Jednym ze sposobów na szybkie załatanie dziury w oponie jest zastosowanie specjalnego sprayu zawierającego uszczelniacz. Wystarczy wprowadzić produkt do środka opony i poczekać, aż dojdzie do jej wypełnienia. Oczywiście jazda z takim ogumieniem nie będzie możliwa przez dłuższy czas i w końcu trzeba będzie skorzystać z usług wulkanizatora albo mobilnej wymiany opon. Trzeba pamiętać, że oponę po użyciu sprayu uszczelniającego należy dopompować i nie zwlekać z wymianą. Wypełniacz będzie jednak doskonałym sposobem, jeśli kierowca nie ma przy sobie koła zapasowego lub nie potrafi go wymienić.

Wulkanizacja na gorąco

Sposobem na większe uszkodzenia jest wulkanizacja na gorąco, która polega na odtworzeniu części opony, dzięki specjalnej mieszance. W praktyce czynność ta nieco przypomina samo produkowanie opony, jednak usługa jest mniej dostępna i kosztuje zdecydowanie więcej. Warto jednak rozważyć to rozwiązanie, jeśli dziura w oponie jest większych rozmiarów. Zakłady  wulkanizacyjne odchodzą jednak od tej metody naprawiania opon. Zaznaczyć też należy, że jest ona dobra tylko dla opon osiągających określone prędkości obrotu koła.

Naprawa za pomocą knotów

Kolejnym sposobem jest zastosowanie specjalnych knotów, które dedykowane są do naprawy opon wszystkich typów, przy czym z zasady producenci ogumienia nie zalecają tej techniki. Celem jest w tym przypadku uszczelnienie łaty, choć oczywiście jest to metoda tylko do eliminowania niewielkich uszkodzeń. Ponadto nie powinno się stosować jej w przypadku, gdy uszkodzeniu uległa bieżnikowana cześć opony.

Gdy naprawa nie jest zalecana

Istnieje również wiele przypadków, gdy opony nie powinno się naprawiać, a ze względu na bezpieczeństwo po prostu ją wymienić. Przykładem jest uszkodzona ściana boczna. W takiej sytuacji, nawet pomimo ewentualnej wyprawy, opona prędzej czy później pod wpływem działających na nią naprężeń ulegnie ponownemu uszkodzeniu. Dodatkowo takich napraw nie powinno wykonywać się w przypadku ogumienia, które właściwie nie ma bieżnika i dalsza jazda jest po prostu niebezpieczna.

Jak widać sposobów łatania dziur w oponach jest wiele, przy czym wszystkie znacznie się od siebie różnią i zazwyczaj nie stosuje się ich wymiennie. Jeśli więc potrzebujesz porady fachowców w zakresie tego, jak załatać dziurę w ogumieniu, koniecznie się z nami skontaktuj. W razie potrzeby możemy zaoferować Ci również mobilną wymianę opon, w promieniu 80 km od Myślenic.